Het geeft voldoening dat je liefde en zorg kan geven aan een ander

Geschreven door Vrijwilliger Marjolein

Vrijwilliger Marjolein vertelt over haar werk op het hospice. Als er één plek is waar je een jonge vrijwilliger niet zo snel verwacht, dan is het wel in een hospice. Toch begeleidt Marjolein (30), moeder van Sem (6), terminale patiënten in hun laatste levensfase.

"Het begon er eigenlijk mee dat ik geen werk kon vinden en toch in het werkritme wilde blijven. Ik was was nog zo jong, ik wilde niet al thuis zitten", vertelt Marjolein "Ik zag een vacature in de krant staan. Ik wist eigenlijk niet eens wat een hospice was, dus zocht ik het uit".

Weer genieten van de kleine dingen
Inmiddels werkt ze al weer twee jaar in het hospice: "Ik werk diensten van 5/6 uur achter elkaar. Dan verzorg ik de gasten die bij ons liggen. Ik maak bijvoorbeeld eten voor de gasten of familieleden. Of ik breng ze naar de wc. Ook sta ik gasten of familie bij, praat met ze. Of ik geef hand- of voetmassages aan de gasten. Daarnaast zorgen wij voor de boodschappen en verrichten we andere huishoudelijke taken…"

Marjolein is zelf ook iemand van dichtbij verloren: "Dat scheelt denk ik wel, anders zou ik het misschien niet kunnen doen", zegt ze. Door het werk in de hospice is ze zich tegelijkertijd ook bewust van wat ze wel heeft: "Ik geniet meer van de kleine dingen die ik wel heb en ik ga anders naar dingen kijken. Door wat ik mee maak in het Hospice, ben ik weer extra dankbaar voor wat ik allemaal wel heb".

In het begin was het wel wennen het werken in een Hospice. "Je komt in een groep van bijna 60 vrijwilligers terecht. Velen zijn stukken ouder. En ik als jong iemand, moest daar wel even m’n plekje vinden."

Inmiddels wil Marjolein haar klus niet meer missen. "Als ik werk vind, dan blijf ik het er waarschijnlijk toch bij doen. Het levert geen geld op, maar het geeft zoveel voldoening dat je liefde en zorg kan geven aan een ander."

Naast het werk in het hospice helpt Marjolein ook veel mee bij de school van haar zoon als overblijf-, bibliotheek- en handvaardigheidsmoeder. Ook is ze buddy van een meisje van 25 met een verstandelijke beperking met wie ze regelmatig leuke dingen doet.

Wilt u nog meer zien? Ga dan naar de pagina Gastenboek.

Rabobank Clubsupport - Bedankt voor uw stem! - geweldig resultaat - Hospice Sint Maartenhuis Winschoten

Rabobank Clubsupport - Bedankt voor uw stem! - geweldig resultaat

12 november 2021 - Lieve mensen! De actie van de Rabobank heeft maar liefst € 1.403,98 opgeleverd voor het hospice. Dat is een wel heel mooi resultaat! Namens alle vrijwilligers van het hospice heel hartelijk dank... lees verder »

Rabobank Clubsupport actie! Uw stem is geld waard voor ons hospice - Hospice Sint Maartenhuis Winschoten