Hospice op zoek naar nieuwe vrijwilligers!

Hospice op zoek naar nieuwe vrijwilligers! Hospice Sint Maartenhuis Winschoten

Geschreven door:
, 21 juli 2019

Afgelopen week verscheen onderstaand artikel in het Streekblad.

Hospice Sint Maartenhuis op zoek naar vrijwilligers
18 juli 2019 om 13:31 uur

Hospice Sint Maartenhuis in Winschoten is op zoek naar meer vrijwilligers door de stijgende vraag naar zorg. Vrijwilligers werken altijd samen met een collega en in voorkomende gevallen kan er altijd een beroep worden gedaan op een medewerker van de thuiszorg. De nieuwe basiscursus, ook voor mannen, start begin oktober.

Voorzitter Trijnko Pelgrim: "Meerdere honderden mensen hebben er de laatste fase van hun leven de liefdevolle zorg, aandacht en begeleiding gekregen die zij zich wensten." Vele geschoolde vrijwilligers zetten zich zeven dagen per week in om de `gasten``, zoals de opgenomen mensen worden genoemd, op hen afgestemde wensen naar een goed levenseinde te begeleiden en te verzorgen.

"Zwaar zullen velen zeggen, maar dat valt in de praktijk reuze mee, want je doet het samen en in nauwe samenwerking met deskundigen van de thuiszorg en medische begeleiding van, in de meeste gevallen, de eigen huisarts. Het motto in het hospice is: Hier wordt geleefd!, waarbij persoonlijke aandacht, ook voor de naaste familie, het belangrijkste aandachtspunt is."

Momenten die je persoonlijk raken

"Er kunnen dan momenten zijn die je persoonlijk raken", vervolgt Pelgrim, "bijvoorbeeld als het een jong volwassene betreft, of een moeder of vader met nog betrekkelijk jonge kinderen. Interne begeleiding is er dan om je ervaringen te kunnen delen, waarbij ook de ruimte geboden wordt om een time-out te nemen, maar dat betekent dat er soms extra inzet van de overige vrijwilligers gevraagd en geboden moet worden."

Ook de vakantieperiodes en soms de zon- en feestdagen maken dat extra beroep moet worden gedaan op de vrijwilliger.

Individuele mogelijkheden

De inzet van een vrijwilliger is één dagdeel (ochtend, middag of avond) per week (geen nachtdiensten) en één keer per maand een dagdeel in het weekend. Bij de roosterplanning wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met individuele mogelijkheden en een evenwichtige verdeling van taken. De taken bestaan uit: zorg en aandacht voor de gast en hun naaste familie; naar wens van de gast zorg voor hun voeding en daarnaast lichte huishoudelijke taken om het hospice ‘een bijna thuis-huis’ te laten zijn.

Ervaring in de zorg is niet direct noodzakelijk; wel dient de vrijwilliger een stabiele levensinstelling te hebben, waarbij het kunnen samenwerken en aandacht hebben voor de ander belangrijke criteria zijn.

Iedere nieuwe vrijwilliger neemt deel aan de basiscursus, die bestaat uit zes dagdelen. Tijdens de cursus krijgt de vrijwilliger handvatten aangereikt om het werk in het hospice te kunnen doen.

Meer informatie

Voor meer informatie, zie www.hospicewinschoten.nl, of neem contact op met één van de coördinatoren van het hospice, van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 9.00 en 12.00 uur, via 0597-452170

Wilt u nog meer blogberichten lezen? Ga dan naar de pagina Nieuws.

Rabobank Clubsupport - Bedankt voor uw stem! - geweldig resultaat - Hospice Sint Maartenhuis Winschoten

Rabobank Clubsupport - Bedankt voor uw stem! - geweldig resultaat

12 november 2021 - Lieve mensen! De actie van de Rabobank heeft maar liefst € 1.403,98 opgeleverd voor het hospice. Dat is een wel heel mooi resultaat! Namens alle vrijwilligers van het hospice heel hartelijk dank... lees verder »

Rabobank Clubsupport actie! Uw stem is geld waard voor ons hospice - Hospice Sint Maartenhuis Winschoten